Alfatours kft Online utazási iroda +36 70 77 44 877

A buszon is lehet jót aludni?

aludni
buszon
pihenés
alvás

Tudjuk, hogy nem mindenki tudja magát megfelelően kialudni 1-2 buszon töltött éjszaka alatt, ezért páran félnek elindulni egy olyan útra, ahol a buszon kell éjszakázni. Erős Zoltán, rendszeres utasunk (személyi edző és életmód-tanácsadó, szakterülete az alvás és a regeneráció) ad pár hasznos tanácsot azzal kapcsolatban, miként lehet felturbózni a buszon töltött éjszakákat. Elmeséli, hogy milyen gyakori hibákkal szokott találkozni az utazások során, és azt is megtudjuk, hogy saját maga hogyan készül fel egy éjszakai buszos kirándulásra:

Azt most külön nem részletezném, hogy pontosan milyen biokémiai folyamatok zajlanak le alvás közben az agyban, de tömören a lényeg: az alvás minden élettani, teljesítménybeli és kognitív funkcióra közvetlenül kihat, illetve az agy méregtelenítése is alvás közben történik. A megfelelő minőségű, hosszúságú, folytonosságú és rendszeres alvás nélkülözhetetlen az egészséges, hosszú élethez. Nézzük meg, hogy mit tehetünk ennek érdekében utazásunk alatt.

Egyből kezdjük egy érdekes ténnyel: Az ember, ha nem a megszokott helyén alszik, legyen az akár szálloda, akár egy buszos út vagy vendégség, az egyik agyfélteke mindig éberebb lesz, mint a másik, ami azt jelenti, hogy nem fogjuk tudni ugyanannyira kipihenni magunkat, mintha a saját ágyunkban aludnánk. Ez egy természetes riasztórendszer, egy veszélydetektor, ami folyamatosan készenlétben van pár napig, amikor új helyen töltjük az éjszakát. Bizonyos állatok, mint pl. a delfinek ezt a jelenséget akarattal is elő tudják idézni. De ne csüggedjünk, ennek ellenére rengeteget tehetünk az ügy érdekében, hogy minél elviselhetőbb legyen a buszon éjszakázás.

A legfontosabb az lenne, hogy a természetes biológiai napi körforgásunkba (ami nagyjából 24 óra) a lehető legkevésbé avatkozzunk bele. Ezt más néven cirkadián ritmusnak hívjuk. Minden egyes élőlénynek, az állatoknak és a növényeknek is megvan a saját cirkadián ritmusa. Ez szabályozza az élettani, biokémiai folyamatainkat, hormonjaink, idegi ingerületátvivő anyagaink napszaki ingadozását, de még a napon belüli testhőmérséklet ingadozásáért is ez a felelős.

A cirkadián ritmus fő szabályozója a nappalok és éjszakák váltakozása, konkrétabban a fénykörnyezet. A fény, legfőképpen a hidegebb spektrumú kék és zöld fények azt az információt küldik az agynak, hogy reggel van és ideje felkelni. A szervezet elkezdi csökkenteni a melatonin szintjét (a megfelelő minőségi alváshoz nélkülözhetetlen hormon) és elkezdi emelni a kortizol szintjét (stresszhormonként is szokták emlegetni).

Utazásaim során gyakran találkozom azzal a hibával, hogy az éjszakai pihenőhelyen (hajnali 2 körül) az utasok leszállnak a buszról, meglátogatják a mosdót és utána a busz indulásáig bolyonganak a benzinkúton a (hideg) fényáradatban. Egy átlagos benzinkút világítása több mint 100X fényesebb (500 lux felett is lehet), mint amennyi fényre tervezve van az agyunk, ha megnyugodni és aludni szeretnénk. Most már látjuk, hogy ez mennyire káros szokás alvás szempontjából.

Megoldás: Csak akkor szálljunk le a buszról, ha arra tényleg szükségünk van (akár nyújtózni szeretnénk egyet), és kerüljük a hosszasan erős fényben való tartózkodást. Ha van nálunk napszemüveg, az ilyenkor rendkívül hasznos lehet.

A buszon való alváshoz nálam minden esetben van szemtakaró, hiszen a buszon is lehetnek kellemetlen, zavaró fények, esetleg az autópályán szembejövő autók fényei. A másik ilyen apróság a füldugó lehet, sokan érzékenyek a zajokra alvás közben. Ezek a rendkívül praktikus eszközök beszerezhetők már pár ezer forinttól, mindenképpen ajánlott élni velük. Drámai lehet a különbség velük vagy nélkülük.

Arra is figyeljünk, hogy a mobiltelefon maximum fényerőn való nézegetése is rombolja az alvásunk minőségét, ráadásul még a szomszédot is zavarhatja. Nem a legjobb ötlet éjszaka végigböngészni az egész internetet, de ha nagyon muszáj, akkor a minimum a kékfény-szűrő bekapcsolása (ezt a mai legtöbb okostelefon gyárilag tudja, csak be kell kapcsolni) és a fényerő lecsökkentése, hogy minél kevésbé avatkozzunk bele a melatonin és egyéb hormonok termelésébe.

A fény mellett a másik nagyon fontos faktor az étkezés. Az éjszaka közepén NE együnk semmit!

Ugyancsak gyakran látom, hogy a benzinkúton (fényáradatban) bolyongó utasok vesznek valami ételt, édességet, gyümölcslevet, kávét, energiaitalt, és valamiért ezt ott helyben nekiállnak elfogyasztani. Ez az egyik legnagyobb hiba, ugyanis akármit eszünk, legyen az csak egy kocka csoki, vagy egy szelet alma, az egész emésztési rendszerünk azonnal beindul a nyáltermeléstől a gyomorsavszint emelkedéséig, megváltozik egy csomó kulcsfontosságú hormon szintje a testünkben. Ezek akár több órán keresztül így is maradnak, ezzel teljesen tönkretéve az alvásunkat. Gondoljunk csak bele, hogy mennyire természetes a cirkadián ritmus szerint akkor enni, amikor aludnunk kellene… Ehhez szorosan kapcsolódik a buszindulást megelőző 2-3 óra is, ami szintén kritikus fontosságú. Már ekkor is kerüljünk minden kalóriát, főleg a cukros dolgokat! Koffeint a busz indulását megelőző 8 órában már ne fogyasszunk, ugyanis ennyi időn belül még nagy valószínűséggel hatással lesz az alvásunkra.

Délutáni szunyókálás: Ugyan ennek lehetnek pozitív hatásai, és normális esetben nem is ellenzem, azt viszont figyelembe kell venni, hogy csökkenti az esti elalvásnál az “alvásnyomás emelkedését”, hiszen egy kicsit “belepihenünk” a rendszerbe, így már nem leszünk annyira álmosak este. Indulás előtt pár órával már semmiképpen ne aludjunk, de ha mindenképpen szeretnénk, akkor ezt időzítsük a lehető legkorábbra, esetleg kora délutánra.

Hőmérséklet: Szintén gyakran találkozom az alábbi jelenséggel: Mellettem az kolléga 24 takaróval van bebugyolálva, nehogy megfagyjon. Természetesen én is utaztam már olyan buszon, ahol hűvösebb volt, és felvettem egy pulóvert. Nem is azt javaslom, hogy fagyjunk kockára. Azt viszont vegyük figyelembe, hogy alváshoz egy picit hűvösebb testhőmérsékletre van szükségünk, ez lenne a természetes, és ezért kerüljük a túl meleg környezetet éjszakára.

Végezetül pedig figyeljünk másra is, és engedjük meg az előttünk ülőnek, hogy hátradönthesse az ülését és közben reménykedjünk, hogy ezt a cikket a mögöttünk ülő utas is elolvasta.

Kellemes utazást/feltöltődést/pihenést és alvást kívánok

Erős Zoltán

2021.06.30.

Alfatours

Kiemelt ajánlataink

ÚJDONSÁG

Utazás a Királynék városába és a Jeli Arborétumba
2024.05 .01. - 2024.05 .01.
1 nap
15 990 Ft/fő

Belföldi kirándulás

Városlátogatás

Salzburg-Neuschwanstein-Hallstatt 3 napos kirándulás
2024.06 .14. - 2024.06 .16.
3 nap 2 éjszaka
120 990 Ft/fő
Többnapos kirándulások

Városlátogatás

ÚJDONSÁG

5 napos kaland Erdélyben
2024.06 .19. - 2024.06 .23.
5 nap 4 éjszaka
137 990 Ft/fő
Többnapos kirándulások

Iratkozz fel hírlevelünkre

Add meg e-mail címed, és értesítést küldünk friss híreinkről, újdonságainkról, valamint akciós ajánlatainkról!